جرقه تولید علمی و پژهشی در استان ها زده شده است
حجت الاسلام سعید فخرزاده – مدیر واحد تاریخ شفاهی- در ابتدای این نشست با اشاره به این كه جرقه تولید علمی و پژهشی در استان ها زده شده است، گفت: به جهت این كه شركت كنندگان با روش تحقیق به این سبك آشنا نبوده اند و یا برای اولین بار وارد این عرصه شده بودند آثار از كیفیت لازم برخوردار نبود.
وی افزود: كار بسیار اساسی لازم است تا متنی تبدیل به سند شود و صرف این كه خاطره به نگارش در بیاید به این معنا نیست كه به سند تبدیل شده است، در آثار شركت كننده در جشنواره این ضعف وجود دارد كه راستی آزمایی كمتر صورت گرفته است و در بیشتر موارد به خاطرات اكتفا شده است.
فخرزاده با ارائه این پیشنهاد كه یك گروه تخصصی در حوزه هنری مركز شكل بگیرد، اظهارداشت: هر كس كه قصد تحقیق و نگارش خاطره دارد این امكان برایش فراهم شود كه با این گروه ارتباط بگیرد و منابع را از این گروه بگیرد.
مدیر واحد تاریخ شفاهی ادامه داد: برخی از نویسندگان مردد هستند كه لحن مصاحبه را در كتابشان بیاورند یا تبدیل كنند به متن كتابی و به همین دلیل متن ها یكدست و روان نیست و همچنین در مقدمه های كتاب ها باید اتفاقاتی كه در كتاب رقم می خورد و اتفاقاتی كه در مسیر تولید كتاب رخ می دهد را بیاورند.
ضعف كلی آثار را در روش مند نبودن پژوهش هاست
در ادامه، محسن كاظمی – مولف كتاب خاطران عزت شاهی- نیز ضعف كلی آثار را در روش مند نبودن پژوهش ها دانست و گفت: در بخش فرهنگ و ادبیات پایداری، هیچ كتابی را در حد اندازه ای نمی بینم كه تشویق و یا تجلیل شود. متاسفانه برخی از شركت كنندگان صاحب قلم نیستند و حتی تدوین آنها هم نیاز به ویرایش دارد.
كاظمی افزود: نویسندگان شركت كننده هنوز بین خاطره، تاریخ شفاهی، لحن و زبان ها و نثر مشكل دارند و این به دلیل روش مند نبودن كار دفتر خاطرات شفاهی نیز هست و جذابیت خاصی را در كتاب ها ندیدم كه مخاطبان را به سوی خود بكشاند و امیدوارم مسیر باز شود و كارها شكوفاتر شود.
این كارشناس تاریخ شفاهی اظهارداشت: با اشاره به این كه آن چیزی كه انجام دادیم ارزیابی كیفی است و باید نظرات كیفی ما در قالب كمی در بیاید و معمولا یك حد امتیازی در نظر گرفته می شود كه برگزیدگان انتخاب شوند و به طور مثال در جایزه جلال حد نصاب كتاب برگزیده 90 و كتاب تقدیری 80 است.
آثار قبل از چاپ مورد داوري و ارزيابي قرار بگيرند
در ادامه، حمید قزوینی – كارشناس دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری- نیز گفت: برخی آثار استانی است و در استان كار شده و برخی در مركز كار شده اما به اسم استان ارائه می شود و باید كمبودهایی كه شهرستان ها دارند را در داوری ها مورد توجه قرار دهیم و در قضاوتمان به دلیل این كه نگاه تشویقی است توجه كنیم تا شعله های چراغی كه روشن شده منور و گرم تر شود.
قزوینی افزود: به نظر می رسد اگر آثار قبل از چاپ به كارشناسی داده می شد می توانست به نویسنده مشورت داده شود و توصیه ام این است كه آثار قبل از چاپ حتما داده شود تا برخی دوستان ببینند و در ارتقاء كیفیت تاثیرگزار خواهد بود.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد


